Ilserynja.reismee.nl

Suluya Children's Home, Ghana (deel 1)

Hey allemaal!

Ik zit nu alweer een tijdje in het noorden op mijn tweede project! Het is hier nogsteeds erg leuk en er zijn veel dingen te doen. Zoals in mijn vorige blog staat zit ik nu dus op mijn 2de project in het Noorden van Ghana, bij een weeshuis waarbij we de kinderen willen verhuizen naar een ander dorpje. Zodat ze hier naar school kunnen en ze meer kansen krijgen op een betere toekomst. Het dorpje waar ze nu zitten, Suluya, is namelijk erg arm en afgelegen en kunnen en hebben ze bijna niets.

Om deze verhuizing waar te kunnen maken zijn we vanaf het begin af aan al super druk bezig met alles in het nieuwe huis plaatsen en ervoor zorgen dat ze hier kunnen gaan wonen! Wanneer dit allemaal zo ver is zullen de kinderen overgeplaatst worden.

Hieronder een korte update over alles wat we hebben gedaan:

Op het begin zijn we heel veel bezig geweest met de vloer. Hiervoor zijn we erg vaak naar Bolga geweest (grotere stad ong 45 min rijden). Elke keer voor meer tegels en cement. Ook waren we hier vaak voor het kopen van: platen voor het plafond, verf, deuren, ramen etc. Bijna alles van dit is nu al af. Het plafond zit er al helemaal in, hierbij heeft onze huisgenoot Mohammed met zijn vriend geholpen. Vaak waren wij dan de hele dag bezig met verfen en hun bezig met het plafond. Het verfen is nu ook af!! Nina en ik hebben het hele huis geschilderd. Nou.. dat is heeel wat werk zeg! We hebben de binnenkant, buitenkant, alle kamers (en alles ook nog eens dubbel, eerst wit dan de kleur) geschilderd van een heel weeshuis! Maaar trots zijn we er nu zeker op haha, (fotos zijn toegevoegd). We waren ook erg blij (en opgelucht) toen het eindelijk af was! Voor de rest zitten de deuren er ook al in en de netten voor de ramen (de glasplaten zelf zijn ze nog mee bezig).
Alles kopen elke keer is ook al een hele opdracht hier. Alles gaat niet zo simpel hier en geduld moet je zeker hebben. Ook moet je geluk hebben dat alles in 1 keer goed gaat en dat je niet opnieuw iets moet gaan kopen.. We zijn namelijk al meerdere keren terug moeten gaan omdat het fout was of te weinig.

Sinds afgelopen week zit ook de elektriciteit erin! De electricien was daarentegen niet echt onze grootste vriend. Hij had hele andere ideeën en hij nam ons totaal niet serieus. Alles wat we de eerste keer (volgens hem) moesten kopen was vervolgens een paar weken later toen die eindelijk kwam, allemaal fout. Hij wou dat we van alles het mooiste en het meest luxe gingen kopen. Hij wou zijn status als electricien hoog houden en wou dat er naar ons huis werd gekeken. Wij hadden daar toch een ander beeld over, wij kopen deze lichten zodat de kinderen hier kunnen wonen en dat het veilig is, dit leek ons best logisch, maar we werden wel flink uitgelachen toen we dit zeiden tegen de electricien. Gelukkig hebben we het meeste gewoon op onze manier gedaan zonder al die luxe wat nergens voor nodig is.

Om naar deze andere stad te komen (en naar Walewale, een andere grotere stad in de buurt), waar we alle spullen moeten kopen. Doen we meestal liftend hier. Dat gaat erg goed hier en gaat een stuk makkelijker (en sneller), soms moet je namelijk erg lang wachten voordat er een trotro (busje) komt of taxi evt.

Naast veel dingen halen en regelen voor het nieuwe weeshuis waar we ze heen willen brengen, zijn we ook regelmatig naar het dorpje gegaan waar de kinderen nu zitten, Suluya. Wanneer we hier aan komen met de bakbrommer, komen er al snel veel kinderen achter de motor aan rennen (en erin klimmen). Vaak nemen we wat spulletjes mee om met de kinderen daar te gaan doen. Zo hebben we een keer nagellak mee genomen. Wat de kinderen na het nagels lakken ook allemaal op hun gezicht hadden getekend, haha. Wel oprecht echt super mooi 2 van die felgekleurde streepjes op een donker kindje, echt leuk. Voor de rest hebben we nog een keer opblaas wereldbollen meegenomen en mee gespeeld, kleurplaten, loom bandjes, voorleesboekjes etc. De kinderen houden hier erg veel van handklap spelletjes en muziek en dansen is altijd helemaal geweldig!
Ook hebben we nog stroopwafels uitgedeeld. Deze had mijn familie meegenomen om in het zuiden uit te delen. Maar omdat het er genoeg waren hebben we een deel bewaard om ook in het noorden ze te kunnen uitdelen! Naast dat de muizen ze erg lekker vonden.. ( met drie zakken er om en zelfs ducktape, de muizen ze nogsteeds aten, heel chill..), vonden de kinderen en oudere die erbij waren ze gelukkig ook super lekker (en wij ook;))!!

Ongeveer twee weken geleden hebben we in Suluya onze baby kleren uitgedeeld. In ons weeshuis zitten niet echt baby's meer dus hebben we besloten om ze in Suluya uit te delen! En wat was dit leuk :). Sowieso al super schattig al die baby'tjes. Ook erg leuk om te zijn dat al de moeders (en sommige vaders) super blij ermee waren! We gingen eerst langs de huizen lopen en de kleren uitdelen. Maar al snel ging het het dorpje door dat we baby kleren aan het uitdelen waren en kwamen er alle moeders met hun baby naar ons toegerend omdat ze ook wat wouden haha.

Meestal als we in Suluya zijn, gaan we ook langs de school. De kinderen kiezen hier zelf of ze wel of niet naar school gaan. De leraren hebben ons ook verteld dat de kinderen die oud genoeg zijn om op het land te werken, vaak niet naar school gaan. Deze families werken ontzettend vaak op hun plantage, maar verdienen nog steeds heel weinig. Meestal als we bij de school komen zijn er een stuk of 15 kinderen gemiddeld denk ik (en dan nog 20 die met ons meegelopen zijn vanuit het dorpje). Meestal zitten deze kinderen buiten te spelen en niets te doen. Verderop zitten dan de twee leraren op een stoel niets te doen of in hun kantoortje. We hebben gedurende dat we hier geweest zijn, 1 keer gezien dat ze bezig waren met een les! Deze duurde echter wel maar ongeveer een uurtje.

Als we naar Suluya gaan, gaan we er meestal in de ochtend heen tot ongeveer 2 uur. Het is altijd super leuk, maar ook erg vermoeiend. In deze tijd stijgt de temperatuur naar wel 45 graden (soms nog hoger) en is er naar genoeg geen schaduw. De kindjes zijn erg vies en behalve het huis is er echt helemaal niks. Ook moeten we 2 keer 45 min schudden in een bakbrommer onder de felle zon. De middag hierna brengen we daarom ook best vaak op ons bed door haha. Naast dat we hier meestal in de ochtend heen zijn gegaan zijn we ook een keer in de namiddag gegaan en hier blijven slapen!! Samen met een paar kinderen zijn we buiten gaan liggen op een paar dunne matjes.

Naast dat we vaak naar Bolga en Walewale voor spullen etc en naar Suluya gaan, hebben we ook erg veel andere dingen gedaan.

Zo zijn we al best vaak naar het zwembad geweest!! Ik mis het best veel om te zwemmen. Dus we hebben nu besloten om elke week een keer naar het zwembad te gaan! :) Ennn ik train dan ook echt (jaja, trots (van trainingen die ik nog ergens in een mail had staan)). We hebben dus ook al heel wat verschillende zwembaden gezien. In Bolga (dorpje verderop) zitten 3 zwembaden (ong uurtje hier vandaan), ook zijn we een keer naar Tamale geweest om daar te gaan zwemmen.
Dat mensen hier kunnen zwemmen is toch best speciaal. Veel mensen weten niet hoe ze moeten zwemmen en blijven met hun voeten op de bodem. Dus speciaal was het zeker, soms met wel 20 (of hoeveel mensen er zijn bij dat zwembad) mensen als publiek, haha. Voel me dan wel beroemd als ze daarna zelfs op de foto willen haha. Hierdoor is een luxer zwembad in Bolga, Akayet, ook wel erg fijn. Hier is het meestal erg rustig en ontspannen, net of je op vakantie gaat. Het is een erg mooi en best luxe zwembad, echt een wereld van verschil dan opeens vergeleken met alles er omheen.

Ook zijn we nog een paar keer uiteten geweest. Toch wel lekker weer westers en echt lekker eten, na al die Ghaneese gerechten. Vaak krijgen we ook lang niet alles op en hebben we erg lang buikpijn daarna haha. Ook ben ik één keer flink ziek ervan geworden. Zelfs me laten testen op malaria omdat dat misschien wel slim was, maar gelukkig had ik dat niet, gwn iets verkeerd gegeten. En ik had gelukkig Nina nog, die erg goed voor me heeft gezorgd :).

In dit dorpje zitten meerdere gastgezinnen van verschillende projecten! Zo waren er voor een paar weken oudvrijwilliger Marly met haar moeder Alda hier. Ook 2 Nederlanders. Erg leuk om andere vrijwilligers te spreken en natuurlijk ook super gezellig! Zo zijn we met hun bij elkaars projecten wezen kijken, verjaardag van Marly nog gevierd en zijn we mee geweest naar het zwembad in Tamale met alle kinderen van hun weeshuis. Echt super leuk middagje was dit. Ook zijn we met hun 3 daagjes wezen reizen naar Waa (westen van Ghana). Hier zijn we naar Wachiau geweest. Een dorpje tegen het meer aan die grenst met het buurland, Burkina faso. Deze plek staat bekend om de nijlpaarden. We hebben hier een kano tocht gemaakt naar de nijlpaarden. We zijn een groep tegen gekomen van wel 8 nijlpaarden en zelfs een baby-nijlpaardje! De nijlpaarden zaten in het water en wij zijn op een rots midden op het water gaan zitten om ze goed te kunnen zien! Echt super vet. Ook zijn we natuurlijk nog even naar de andere kant van het meer gegaan om in Burkina Faso geweest te zijn, haha. Kunnen we dat ook weer afstrepen :).
In Wachiau hebben we ook nog een birdwalk gedaan en een rondleiding gekregen door het dorpje. In dit dorpje leefde ze nog erg traditioneel. Dat was duidelijk te zien en erg bijzonder. Ze leven met heel weinig en erg simpel. Het was erg intressant om dit te zien. Ook woonde in dit dorpje nog een paar mensen van een oude stam. De vrouwen in deze stam hadden allemaal een stuk hout in hun lippen. Zonder dit stukje hout was je toen geen vrouw en zal je ook nooit kunnen trouwen vertelde ze. Nu deden ze dit niet meer, alleen een paar oude vrouwen hadden dit nog. We hebben 1 vrouw mogen zien! Echt heel bizar om te zien en het ziet er erg pijnlijk uit.

Op een ander project in dit dorpje zit ook een Nederlands meisje, Anne. Zij zit hier in totaal ook 3 maanden ongeveer. Ze helpt bij een weeshuis, Wuntumah. Nadat Marly en Alda op het andere project (bij Nabari) weer terug naar huis waren, kwamen een paar weken later bij Wuntumah 2 meisjes bij. Fenna en Lisa, ze lopen hier hun stage voor hun studie. Met zijn 5en zijn we afgelopen week ook naar het zwembad geweest en heerlijk genoten! Voor het eerst moesten we opeens perse een badmutsje (echt zo'n oma badmutsje) opdoen, anders mochten we niet het water in (foto's zijn bijgevoegd haha). Wij als 5 omaatjes in het zwembad haha. Het was wel echt super lekker weer naar het zwembad, altijd erg genieten :), ook daarna nog heerlijk gegeten.

Ik verblijf hier zelf ook in een erg leuk gastgezin. Hier slapen mijn gastouders en zijn er af en toe neven en nichten. Ook slapen hier 2 anderen, een meisje Sandra en Mohammed (Survivor). Mohammed brengt ons altijd naar Suluya met de bakmotor en heeft ook veel geholpen met het huis, zoals de deuren en het plafond.
Mohammed is moslim en de rest van dit huis is Christelijk. Moslims en christenen leven hier erg goed samen! Je ziet in het Noorden heel veel moskeeën, maar ook nog steeds een hoop christelijke kerken. Het samenleven van deze groepen gaat heel goed, ze respecteren elkaar. Erg mooi om te zien.
Tegen over de kant waar wij slapen, is het weeshuis geplaatst. Dit zorgt dus voor een gezamenlijke binnenplaats.
Naast dit huis is er in het dorpje het familiehuis, hier woont eigenlijk de rest van de familie. Hier gaan we meestal heen om avond te eten. Het is altijd super gezellig en er zijn altijd erg veel neefjes en nichtjes daar. Ook hebben onze huisouders daar een barretje en een winkeltje.

De omgeving is hier ook typisch Afrika, haha. We leven hier namelijk tussen de ezels, kippen, hanen, guinea folws, geiten ennn varkens haha ;).

In onze kamer hebben we vooral te maken met muizen :/.. Echt vreselijke beesten haha. Ze zitten overal in, maken dingen stuk en zijn gwn erg vervelend. Het eten moet je hier ook super goed opbergen en onze prullenbakzak hangt aan de waslijn. Er zijn zelfs al 2 baby muisjes in onze kamer geboren en er zitten gemiddeld denk ik constant wel 3 in onze kamer (ik wil het eigenlijk niet eens weten haha). Onze kamer staat nu ook best vol met tassen en dozen van spullen voor het weeshuis, dus daar houden die muizen wel van. Onze familie vind het ook raar dat wij het zo vervelend vinden haha. Hier zijn ze er aan gewend en zitten ze gewoon overal.

~ deel 1

Er is de laatste tijd nog erg veel gebeurd en we hebben nog veel meer gedaan! Er zal snel een nieuwe blog komen met de rest wat we hier hebben gedaan en waar we nu mee bezig zijn! (Ik had nu geen zin meer om de rest ook te gaan schrijven haha). Volgende week vrijdag vertrekken we al! Dus nu erg druk met alles afmaken en laatste dingen regelen. Elke dag is hier nogsteeds super leuk en ik heb nog niet veel zin om hier weg te gaan!

Volgende week vrijdag vertrekken we naar het zuiden, daar heb ik nog een bruiloft van een ghaneese vriend en vervolgens vertrek ik op 5 april naar Gambia! Daar heb ik ook erg veel zin in :)! Maar tot nu toe wil ik hier nog niet graag weg haha.

Tot snel! Bij deel 2 van mijn blog.

Xxxx Ilse

Jochine

Hoi Ilse,
Wat een afwisselende dingen maak je mee en fijn om je verhaal te lezen. Veel plezier en succes in deze weken in Suluya. Hartelijke groeten Daan en Jochine

Annette

Wat een leuk verhaal! Het is even werk om het op te schrijven maar wel erg leuk om het te lezen en samen met de leuke foto's geeft het een beetje een beeld van jullie leven in noord Ghana.
Heel veel plezier de laatste week, sterkte bij het afscheid nemen en dan op naar een volgende uitdaging!

katinka

ilse wat kan je leuk schrijven. ik kan t me ook best voorstellen. vooral in de bakbrommer. en de muisjes hahaha. wij zetten eten in de tuin omdat we ze schattig vinden. en jij moet ze weg jagen hihihi. maar je kan er vriendelijk vrije vallen voor ze plaatsen. alleen de vraag is wat ga je met ze doen. durf je ze ..... te maken. of ze heel ver weg vrij laten. hoop je weer spoedig te zien weiffie. geniet er allemaal van.

Peter en Winanda

Wat een leuk verhaal en foto's!!! Wat maak jij veel mee. En wat hebben jullie hier veel kunnen doen. Top prestatie!! Geniet nog van de dagen daar en alvast heel veel plezier in Gambia.

tante Trijnie

Dankjewel Ilse. Wat een ervaringen...knap hoor....veel plezier en voldoening gewenst in dat verre Afrika.

Karin Brakel

Hoi Ilse - wat ontzettend leuk om je verhaal in meer details te lezen - wat doen jullie goed werk en wat een ervaring. Heel veel succes verder en voor straks op naar het volgende avontuur XXX

Oma Annette

Wat een goed verhaal en wat maak je veel mee. Hoop dat je het in Gambia ook zo naar je zin hebt. Daar komen in ieder geval 2 Nederlandse vrijwilligers op bezoek.
Al je zwemmen lijkt mij ook leuk en ik kan mij voorstellen, dat de mensen langs de kant onder de indruk zijn. Dat waren wij ook in Cadzand!

Harry

Hele leuke foto's en een fantastisch verhaal. Zo krijgen we goed mee wat je allemaal meemaakt. Een hele ervaring lijkt me zo. Suluya helpen, toch nog zwemmen en leuke tripjes. Je kunt trots op jezelf zijn en wij zijn dat natuurlijk ook!