Ilserynja.reismee.nl

Nieuw project in het arme Noorden van Ghana, HelpingSuluya

Hey allemaal!

Een tijdje geleden ben ik aangekomen op mijn nieuwe project in het Noorden!

Na dat ik bij mijn eerste project vertrok zijn we naar capecoast gegaan. Hier heb ik samen met Demi (die toen uit het Noorden kwam) een weekje gezeten. Op kerstavond kwamen mijn ouders en zusje aan in Ghana! Samen met hun en mijn broer en zijn vriendin zijn we 2 weken rond gaan reizen! We hebben super veel gezien en het was erg leuk dat ze er waren :). Zo zijn we naar hand in hand gegaan, naar safari park, naar watervallen en bergen, bij mijn oude project langs geweest en hebben ze veel van de Ghanese cultuur kunnen zien. De laatste dag werd ik door mijn organisatie opgehaald bij ons hotel in accra. En afscheid genomen van mijn gezin voor de komende 5 maanden.

De volgende dag vertrok ik naar het Noorden, na een 15 uur duurende reis kwam ik op maandag ochtend om half half 3 aan. Hier werd ik opgehaald door Nina, lief hoor! Zoals jullie misschien al wisten zat ik ook met haar bij het project in het Zuiden en zitten we nu dus ook samen in het Noorden:). Zij was hier al iets meer dan een week en had al veel plannen! Dus toen ik er was hadden we ook al meteen erg veel te doen!

De eerste dag gingen we meteen op de bakmotor naar het weeshuis. Het weeshuis is nu in Suluya, dit is een dorpje wat ongeveer 45 min met de motor te bereiken is. Hier aangekomen schok ik wel even van hoe arm het hier is. Alle bewoners wonen hier in kleine lemen hutjes en er is eigenlijk helemaal niets. We gingen al snel naar het weeshuis waar wij bij helpen! Het weeshuis bestond uit een hokje waar ze kookte en 3 kleine hutjes waar ze met 35 kinderen in totaal in slapen op de grond. Er stonden eerst 5 hutjes maar 2 waren verwoest in het regenseizoen. De kinderen waren best verlegen op het begin en waren niet echt gewend aan blanke vrijwilligers. Maar na een tijdje vonden ze het al meteen super leuk.

De kinderen hier krijgen niet echt scholing! Er zijn bijna geen leraren die hier helemaal heen willen komen, ook word de school niet gefinancierd door de overheid en hebben ze bijna geen lesmateriaal. Hierdoor is er dus geen scholing. De kinderen kunnen ook bijna geen engels, een paar van de oudere kunnen een klein beetje engels maar communiceren is over het al gemeen erg moeilijk. De kinderen doen op een dag dus ook eigenlijk vrijwel niets.Later zijn we met een paar kinderen naar de rivier gelopen dit was ongeveer 20 minuten lopen. Deze rivier gebruiken ze voor alles, het wassen, douchen en het is hun drinkwater! Dit was best heftig om te zien, het water zag er nou niet heel schoon of lekker uit..Toen we terug kwamen konden we even later het eten serveren. Er word nu gekookt door een vrijwilliger uit het dorpje. De kinderen krijgen altijd rijst en moeten met 3 a 4 kinderen één bakje delen! Dit was wel even wat anders dan dat we in het Zuiden zagen!

De kinderen hier leven nu dus in zeer slechte omstandigheden en wonen ze totaal geisoleerd van de buitenwereld. Ongeveer 1.5 jaar geleden zijn er 2 Zweedse meisjes (waaronder Tina) begonnen met het bouwen van een nieuw weeshuis in Wulugu! Hier zijn ze samen met de oprichters van het weeshuis, Janet en Fransic mee begonnen. (Dit zijn ook mijn super lieve gastouders:)).

Het nieuwe weeshuis wat ze aan het bouwen zijn staat tegen het huis van Janet en Francis aan en zorgt voor een mooie binnenplaats. Middenin staat een waterput, waar ook uit gedronken kan worden. Ook zijn er in Wulugu 4 basisscholen en is er een ziekenhuis, waar we snel ter plaatsten kunnen als er iets aan de hand is met een van de kinderen. Het gebouw waar de kinderen nu in komen zit heel goed in elkaar en is een wereld van verschil met wat er nu in Suluya staat. Je kunt zien dat er echt goed over nagedacht is. Dit klinkt allemaal positief, maar het kost natuurlijk ook wat. Het geld was op en dit heeft ervoor gezorgt dat het gebouw stil is komen te staan.

Natuurlijk willen wij deze bouw proberen voor te zetten. Met Ninas beniefgeld konden we snel plannen maken en aan de slag met het bouwen van het nieuwe weeshuis.

Op dit moment ligt de tegelvloer er helemaal in, zijn we druk bezig met het schilderen van de muren en afmaken van het plafond.

Zodra het gebouw enigszins veilig en leefbaar is, gaan we de kinderen overplaatsen naar dit nieuwe weeshuis. Natuurlijk willen we dat dit zo snel mogelijk gebeurd. Hiervoor hebben we wel nog het een en ander nodig om dit waar te kunnen maken.

Daarom vraag ik jullie om hulp! Om deze lieve kinderen een betere toekomst te kunnen geven. En het gaat niet om grote bedragen maar alle beetjes kunnen iets bijdragen! Ik geef erg veel om deze lieve kinderen en ookal kennen jullie hun misschien niet zo als wij, hoop ik toch dat jullie ons kunnen helpen met dit mooie project!

Heb je nog iets kleins over en wil je dit project helpen, dan kun je jou bijdragen overmaken naar het onderstaande rekeningnummer:

NL28RABO3496755946

Tnv: HelpingSuluya

(En vermeld je naam er even bij)

Ook hebben we een facebookpagina aangemaakt. Hierop vind je de informatie van ons project, fotos en updates.

Ps. Fotos staan ook op deze site.

Alvast bedankt en tot snel!

Liefs,

Ilse en de kinderen van Suluya xx

Reacties

Reacties

Oma Annette

Ilse, wat ben je goed aan het werk! Ik had het gironummer al langs zien komen op face book, maar fijn dat je het ook in je verslag hebt gezet.
We kijken alweer uit naar je volgende verhaal en anders horen wij via Nina wat jullie allemaal doen.

Opa en Oma Bakker

Ilse wij bewonderen je betrokkenheid met die kinderen die het zo veel minder hebben dan de kinderen hier. En ook dat je het met zoveel plezier doet.
Houd ons op de hoogte hoe het je daar verder gaat.
Pas goed op je zelf.

Wilma Bakker

Wat fijn dat we mee kunnen lezen.
En mooi dat je zoveel kan doen voor de mensen in Ghana.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!